Заняття за творами В. Сухомлинського на тему «Щастя у кожного своє».

Нейрофітнес для мозку. Працюємо двома руками.

НЕЙОІГРИ

Гра "Емоцї".

«Мінливі емоції природи».

Тренінгове заняття "День психологічного здоров'я"

Мартинюк Тетяна Іванівна - практичний психолог, спеціаліст "I  категорії", стаж роботи 10 років.

Download
Розвиток креативних здібностей у дітей 5
Microsoft Power Point Presentation 2.4 MB
Download
Превентивне виховання.pptx
Microsoft Power Point Presentation 1.8 MB

Як підготувати дитину до навчання читання й письма

 

Сучасні програми для першого класу вимагають від дітей відповідної підготовки. Якщо дитина не відвідує дошкільного закладу, вся відповідальність за підготовку її до школи покладається на батьків.
Саме вони мусять ознайомити дитину зі звуками і буквами, навчити зливати приголосні з голосними в склади, читати перші слова. Проте не всі батьки знають, як потрібно вчити дитину читати. В окремих сім’ях використовують побуквенне читання. «Ти говори м…а-ма, м…а-ма і читай ма-ма.» Справді, колись і в школі вчили першокласників читати за таким методом. Нині навчання грамоти в школі відбувається за звуковим аналітико-синтетичним методом. В основі навчання грамоти лежить не буква, а звук.

Не слід відразу завчати букви. Спочатку навчіть дошкільня виділяти звуки в словах, аналізувати звуковий склад трибуквених слів (мак, сир, рак…) за допомогою посиленої вимови кожного звука в слові. Наприклад, дорослий вимовляє «с-с-с-суп» і звертається до дитини: «Який ти чуєш перший звук у слові? А тепер послухай, який другий звук у цьому слові: «су-у-уп», третій: «суп-п-п»? Звук п слід вимовляти з посиленою інтонацією. Запитати у дитини, скільки всього звуків в слові, запропонувати назвати перший, другий, третій. Коли дитина навчиться послідовно виділяти кожен звук у слові, можна пропонувати їй вправи:

- якими звуками відрізняються слова «син» і «сир»?;

- придумай слово, яке б починалося на другий звук слова «мак»;

- на якому місці стоїть звук и в слові «гриб»?;

- придумай слово, в якому звук а стояв би на початку, в середині, у кінці

слова;

- знайди спільний звук у словах скоромовки (лелека, лелека, літаєш далеко);

- полічи звуки в словах «стіл», «вікно», «ніс», «слон».

Дорослі пояснюють дитині, що всі звуки поділяються на голосні та приголосні. Голосні звуки а, е, о, у, и, і промовляються довго, їх можна співати.

Приголосні звуки не можна співати, вони вимовляються уривчасто: г, к, х, п, т – без участі голосу. За вказівкою дорослого дитина знаходить у словах голосні та приголосні звуки, визначає на якому місці стоїть голосний, на якому – приголосний.

Ще до школи дитину слід ознайомити з реченням, не зазначаючи правил. Наприклад, поставивши на стіл іграшки, можна запропонувати дитині описати їх. Почувши вдале двослівне речення, сказати: «Яке хороше речення ти сказав про іграшку – «Ведмедик сидить». Повтори ще раз це речення. У твоєму реченні два слова. Яке перше слово? Назви його. Яке друге? Тепер я скажу речення : «Лялька спить». Скільки слів у моєму реченні? Яке перше? Яке друге? Придумай речення в якому б було три слова».

Дорослий повинен пояснити, що коли ми щось говоримо, розповідаємо, запитуємо, ми говоримо реченнями. Речення складаються із слів. У реченні може бути двоє, троє і більше слів.

Після засвоєння дитиною поняття про речення дорослий повинен навчити її поділяти слова на склади, дотримуючись певної послідовності: спочатку двоскладові (мама, рама), потім трискладові (машина, малина). Пояснити, що слова поділяються на частини, склади. Скільки голосних у слові – стільки і складів. Наприклад, у слові «рама» два голосних звуки, в першому складі а, і в другому а. Промовте разом з дитиною слово по складах: «ра-ма». В слові може бути два, три і більше складів. Слід запропонувати дитині назвати двоскладові і трискладові слова, визначити послідовно перший, другий і третій склади. Розказати, що частину слів не можна поділити на склади, це слово-склад, яке вимовляється відразу цілим словом : «слон», «гриб», «суп».

Після засвоєння дитиною такого підготовчого матеріалу слід розпочинати знайомити малюка з друкованими буквами., навчити складати відкриті (ма, шу) та закриті (ом, иш) склади, зливати приголосний з голосним.

При ознайомленні дитини зі звуками дорослим потрібно звернути увагу на артикуляцію звуків, позначених буквами. Вона допомагає дитині прочитати потрібний склад. Наприклад, потрібно прочитати склад ма. Пропонуємо підготуватись до вимови першого звука м, стиснути губи, потім до другого – широко відкрити рот. «Стули губи, подай голос, не обриваючи його, скажи а, вийде склад ма».

Після ознайомлення дитини зі складовим читанням слід сказати їй: «Дивись на голосний звук і говори склад».

Для більшості дошкільників властива така помилка, як нечиста вимова Звука, замість ш, м, н, р дитина вимовляє ши, ми, ни, ри. Тому цінним прийомом є читання по черзі приголосних звуків і складу: р – ри, м – ми, т – ти, н – ни. Цей прийом дасть змогу сприймати звук у його чистому звучанні та уникнути помилок у вимові приголосних звуків.

Організоване навчання грамоти дитини в сім’ї рекомендується проводити 2-3 рази на тиждень протягом 25-30 хвилин

 Як підготувати дитину до навчання читання та письма

 

Сучасні програми для першого класу вимагають від дітей відповідної підготовки. Якщо дитина не відвідує дошкільного закладу, вся відповідальність за підготовку її до школи покладається на батьків.
Саме вони мусять ознайомити дитину зі звуками і буквами, навчити зливати приголосні з голосними в склади, читати перші слова. Проте не всі батьки знають, як потрібно вчити дитину читати. В окремих сім’ях використовують побуквенне читання. «Ти говори м…а-ма, м…а-ма і читай ма-ма.» Справді, колись і в школі вчили першокласників читати за таким методом. Нині навчання грамоти в школі відбувається за звуковим аналітико-синтетичним методом. В основі навчання грамоти лежить не буква, а звук.

Не слід відразу завчати букви. Спочатку навчіть дошкільня виділяти звуки в словах, аналізувати звуковий склад трибуквених слів (мак, сир, рак…) за допомогою посиленої вимови кожного звука в слові. Наприклад, дорослий вимовляє «с-с-с-суп» і звертається до дитини: «Який ти чуєш перший звук у слові? А тепер послухай, який другий звук у цьому слові: «су-у-уп», третій: «суп-п-п»? Звук п слід вимовляти з посиленою інтонацією. Запитати у дитини, скільки всього звуків в слові, запропонувати назвати перший, другий, третій. Коли дитина навчиться послідовно виділяти кожен звук у слові, можна пропонувати їй вправи:

- якими звуками відрізняються слова «син» і «сир»?;

- придумай слово, яке б починалося на другий звук слова «мак»;

- на якому місці стоїть звук и в слові «гриб»?;

- придумай слово, в якому звук а стояв би на початку, в середині, у кінці

слова;

- знайди спільний звук у словах скоромовки (лелека, лелека, літаєш далеко);

- полічи звуки в словах «стіл», «вікно», «ніс», «слон».

Дорослі пояснюють дитині, що всі звуки поділяються на голосні та приголосні. Голосні звуки а, е, о, у, и, і промовляються довго, їх можна співати.

Приголосні звуки не можна співати, вони вимовляються уривчасто: г, к, х, п, т – без участі голосу. За вказівкою дорослого дитина знаходить у словах голосні та приголосні звуки, визначає на якому місці стоїть голосний, на якому – приголосний.

Ще до школи дитину слід ознайомити з реченням, не зазначаючи правил. Наприклад, поставивши на стіл іграшки, можна запропонувати дитині описати їх. Почувши вдале двослівне речення, сказати: «Яке хороше речення ти сказав про іграшку – «Ведмедик сидить». Повтори ще раз це речення. У твоєму реченні два слова. Яке перше слово? Назви його. Яке друге? Тепер я скажу речення : «Лялька спить». Скільки слів у моєму реченні? Яке перше? Яке друге? Придумай речення в якому б було три слова».

Дорослий повинен пояснити, що коли ми щось говоримо, розповідаємо, запитуємо, ми говоримо реченнями. Речення складаються із слів. У реченні може бути двоє, троє і більше слів.

Після засвоєння дитиною поняття про речення дорослий повинен навчити її поділяти слова на склади, дотримуючись певної послідовності: спочатку двоскладові (мама, рама), потім трискладові (машина, малина). Пояснити, що слова поділяються на частини, склади. Скільки голосних у слові – стільки і складів. Наприклад, у слові «рама» два голосних звуки, в першому складі а, і в другому а. Промовте разом з дитиною слово по складах: «ра-ма». В слові може бути два, три і більше складів. Слід запропонувати дитині назвати двоскладові і трискладові слова, визначити послідовно перший, другий і третій склади. Розказати, що частину слів не можна поділити на склади, це слово-склад, яке вимовляється відразу цілим словом : «слон», «гриб», «суп».

Після засвоєння дитиною такого підготовчого матеріалу слід розпочинати знайомити малюка з друкованими буквами., навчити складати відкриті (ма, шу) та закриті (ом, иш) склади, зливати приголосний з голосним.

При ознайомленні дитини зі звуками дорослим потрібно звернути увагу на артикуляцію звуків, позначених буквами. Вона допомагає дитині прочитати потрібний склад. Наприклад, потрібно прочитати склад ма. Пропонуємо підготуватись до вимови першого звука м, стиснути губи, потім до другого – широко відкрити рот. «Стули губи, подай голос, не обриваючи його, скажи а, вийде склад ма».

Після ознайомлення дитини зі складовим читанням слід сказати їй: «Дивись на голосний звук і говори склад».

Для більшості дошкільників властива така помилка, як нечиста вимова Звука, замість ш, м, н, р дитина вимовляє ши, ми, ни, ри. Тому цінним прийомом є читання по черзі приголосних звуків і складу: р – ри, м – ми, т – ти, н – ни. Цей прийом дасть змогу сприймати звук у його чистому звучанні та уникнути помилок у вимові приголосних звуків.

Організоване навчання грамоти дитини в сім’ї рекомендується проводити 2-3 рази на тиждень протягом 25-30 хвилин

 

КУЛЬТУРА   ПОВЕДІНКИ

проявляється в охайності, в умінні красиво їсти,

взаємовідносинах з дітьми і дорослими в мові.

Під час спостереження за дитиною зверніть увагу:

-   Як складає свої речі ? Чи знає їм місце?

-   Чи помічає дитина порядок в одежі, зачісці і чи вміє самостійно його уникнути?

-   Коли миє руки: тільки перед їдою чи в разі забруднення?

-   Чи вміє користуватися носовою хусткою?

-   Чи відвертається при кашлі, чханні?

-   Як користується столовими приборами? Серветкою? Як їсть? Чи дякує за їжу, виходячи із-за столу?

-   Як вітається дитина? Як прощається? Чи дякує за послугу?

-   Чи навчена дитина не перебивати дорослих?

-   Чи вміє довести роботу до кінця?

-   Чи може дитина поступатися своїми інтересами заради іншого?

-   Як поводиться дитина в транспорті, магазині, кафе та інших місцях?

- Чи може бути дитина ввічливою витриманою, делікатною
і скромною?

ПАМ'ЯТКА    ДЛЯ   БАТЬКІВ:

-        не поспішайте задовольняти бажання дитини;

-        не намагайтеся виконувати за сина чи доньку будь-яку справу;

-        давайте дитині постійні доручення. Стежте за їх виконанням;

-        не виконуйте за дитину те, що їй доручено, без поважної причини(такою причиною може дути хвороба);

-        навчіться вислуховувати свою дитину, бути терплячими: не поспішайте закінчити за неї фрази, не перебивайте, не підганяйте;

-        не нав'язуйте синові чи донці свою думку чи волю: краще аргументовано доведіть, що так, як ви пропонуєте, буде краще;

-        привчайте дитину до аргументації своїх вчинків: пропонуйте їй щоразу замислюватися над тим, що вона хоче робити або що робить;

-        спонукайте дитину пізнавати довкілля;

-        створіть навколо маляти безпечні умови для його перебування та пізнання (закрийте розетки, заховайте сірники, приберіть скло, яким можна порізатися, тощо);

 

-        пояснюйте дитині зрозумілою мовою, але без сюсюкання та зайвого спрощення, призначення та користь різних речей, правила користування ними;

-        вчасно привчайте дитину до самообслуговування: щоб не викликати протидії вашим домаганням, придумуйте ігрові форми, зацікавлюйте, заохочуйте гарними словами, авансуйте її зусилля;

-        з найменшого віку привчайте дитину шанувати й любити своїх батьків, дідусів і бабусь, братиків чи сестричок: не допускайте її самоствердження за рахунок інших;

-        пам'ятайте: прикладом для дитини насамперед є її батьки;

-        поважайте свою дитину, не принижуйте її гідність брутальними словами, глузуванням з її незграбності та невмілості, фізичними покараннями;

-        любіть дітей не сліпою, а мудрою любов'ю, яка допоможе їм вирости гарними людьми, вдячними вам і здатними до самореалізації в різних життєвих умовах.

 

  Як працювати з дітьми

-     Налагодьте довірливі партнерські стосунки з дитиною. Будьте доброзичливим порадником та людиною, яка підтримує дитину, може пояснити, розповісти. Продовжуйте повсякденну роботу з формування та закріплення навичок культури поведінки вашого вихованця.

-     Використовуйте для закріплення наявних навичок поведінки та формування нових ситуацій повсякденного життя. Знайдіть разом з дитиною час на роздуми над ситуаціями, які виникають щоденно. Окрім того, не забувайте багато читати, спостерігати, обмінюватися думками. Зараз дитина «вбирає» в себе інформацію, ніби будуючи зразок еталонної поведінки.  Включаючи у життя дітей нові правила, пильно стежте за їх виконанням, виявляючи й усуваючи причини негативних проявів та вчинків дітей, коригуючи дитячу поведінку.

-     Вживайте самі та навчайте дитину користуватися словами ввічливого звертання. Станьте для дитини зразком поведінки, Але ніколи не наголошуйте на особистій непогрішимості. Вчіть дитину спостерігати, діяти та аналізувати події, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.

-     У спілкуванні з дитиною використовуйте народну мудрість (прислів'я, приказки), пропонуйте дітям посильні доручення.    Підтримуйте дитину. Вихователь має усвідомити необхідність узгодження вимог батьків з конкретними правилами поведінки дитини. Порадьте батькам, щоб вони особливо ретельно продумували, чим буде займатися дитина під час прийому у лікаря, поїздкиу транспорті тощо. Всебічно підтримуйте прагнення дитини до спілкування з одноліткам.

-     Допоможіть подолати сором'язливість, чи, навпаки, стримувати активність заради дружніх стосунків з однолітками.